A megszerzett területeken újjá kellett szervezni az államot, kiépíteni a közigazgatás és a bíráskodás rendszereit. A lovagrendek mindezekben aktív szerepet vállaltak. A legfontosabb feladatuk azonban továbbra is a katonai védelem, illetve a folyamatos háborúk során megsérülő harcostársak ellátása, gyógyítása volt.
Jelentős erőt jelentett akkoriban a rejtélyek övezte Templomos Lovagrend, a német lovagrend, amely később a Baltikumban épített ki magának önálló birodalmat, illetve a Johannita Lovagrend, amely aktívan kivette a részét a mamelukok elleni háborúkban.

A rendet 1070 körül alapították a Szentföldön, védőszentjük Szent János volt, ebből ered a johannita elnevezés. Eleinte a jeruzsálemi ispotály fenntartása és működtetése volt a feladatuk innen jön az ispotályos elnevezés is. A később a harcokból is kivették derekasan a részüket és ők építették Krak de Chevaliers máig is álló erődjét Szíriában.
1291-ben azonban elesett Akko, az utolsó nyugati kézen maradt város is, a johanniták a templomosokkal Ciprusra költöztek. A ciprusi uralkodó azonban nem nézte túl jó szemmel a johanniták térnyerését, ezért Foulques de Villaret nagymester úgy döntött, saját hazát keres a rend számára. A Johanniták Rodoszt szemelték ki.

A sziget a Földközi- és az Égei-tenger találkozásánál feküdt, közel a kis-ázsiai partokhoz, így akár későbbi keresztes hadjáratok kiindulópontjának is alkalmas volt. Jól védhető kikötővel rendelkezett, ugyanakkor a területe is elegendőnek tűnt az önellátáshoz. Csak el kellett valahogy foglalni. Rodosz helyzete azonban akkoriban meglehetősen bizonytalan volt. Eredetileg Bizánchoz tartozott, de ekkoriban a genovaiak zálogbirtoka volt, a valóságban azonban velencei kalózok tartották rajta a kezüket. Így először azt kellett eldönteni, kitől is foglalják el.
Villaret nagymester 1306-tól kezdve tárgyalni kezdett Genovával és Bizánccal a sziget sorsáról. Genova igent mondott, hogy ha a johanniták Rodoszt vissza tudják foglalni, megtarthatják. Vinioli genovai admirális eladta Rodoszt, Kosz és Lerosz szigeteivel együtt. 1309-ben II. Andronikosz bizánci uralkodó is megígérte, hogy nem követeli vissza a szigetet a lovagrendtől, ha azok megszerzik. A politikai ügyeket ezzel lezárták.
A johanniták egy kisebb flottával és néhány genovai gályával 1306-tól megindították a hadműveleteket. Partra szálltak és lépésről lépésre hódították meg a szigetet. Maga Rodosz vára még két évig ellenállt, de a Johanniták kitartását végül siker koronázta. 1309-re befejeződött Rodosz elfoglalása, a közeli szigetekkel együtt. Hamarosan azonban újra harcolniuk kellett, immár saját maguk védelmében.
A lovagok vallási közösséget alkottak, tagjaik azonban Európa legkülönbözőbb vidékeiről érkeztek. Az általuk beszélt nyelvek szerint különböztették meg magukat, hét ilyen nyelvi csoport létezett, a provanszál, az Auvergne-i, a francia, az olasz, az aragóniai, az angol és a német.

Az aragóniai csoport idővel szétvált a kasztíliai és a katalán nyelvek csoportjára. A hivatalos nyelv a latin volt, de inkább a francia volt közlekedőnyelv. A rendi regulát 1113-ban II. Paszkál pápa hagyta jóvá. A 1113. február 15-én kelt pápai bulla biztosította a rend függetlenséget, és szentszéki védnökséget vállalt a rend felett, ugyanakkor lehetővé tette, hogy mindenféle egyházi és világi befolyástól mentesen választhassák elöljáróikat. A lovagok szellemi vezetője a pápa volt, de az általuk kinevezett rodoszi püspök lett a helyi görög metropolita főnöke. Érdekesség, hogy a helyiek a lovagokat „kolosszusoknak” nevezték. A lovagrend rodoszi vendégeskedése idején, 1309-től 1522-ig 19 nagymestert választottak, közülük 14 francia nyelvű volt.

A johanniták látva az Oszmán Birodalom erősödését a szigetet célirányos haditermelésre állították át. Minden megművelhető földet termelés alá vontak, a helyben található faanyagot hajókhoz, hadigépekhez használták fel. Fontos szerep hárult Rodosz polgári lakosságára is, mert kb. 450 lovagnál több ritkán volt a szigeten. A görög lakosság létszáma nagyjából 20 000 fő volt. A mezőgazdasági termelést ők végezték, de részt vettek az erődítési munkálatokban is, falakat, tornyokat építettek, háború esetén védelmi feladatokat is elláttak, illetve evezősként szolgáltak a hadihajókon. A johanniták tiszteletben tartották a helyi lakosságot, akik a római pápa elismerése mellett megtarthatták ortodox vallásukat, így együttműködőek voltak. A látványos gazdasági növekedés dacára a szigetállam ellátása a tengeri kereskedelemtől függött. No meg a pénztől.
Ha kíváncsi, hogyan próbálta Rodoszt uralma alá hajtani az Oszmán Birodalom, kattintson!Kapcsolódó ajánlatok
További rodoszi inspirációk
Bemutatunk 10 helyet, amelyek miatt érdemes Rodoszt újra és újra felkeresni!

Ha Rodoszon jár, ne hagyja ki ezeket a különleges görög ízeket!

Az ókori világ hét csodája közül hatodikként számon tartott rodoszi kolosszus Héliosz napisten óriási méretű szobra volt Rodosz városában.

Az Oszmán Birodalom számára Rodosz kulcsfontosságú volt, így folyamatosan próbálta uralma alá hajtani. Ismerje meg a csodás sziget történelmét!

Izgalmas történelmi sétára invitál Rodosz óvárosának egyik igen különleges területe, a Lovagok utcája.
